Artykuł
Przygodzice, dnia 20 marca 2017r.
Zgodnie z art. 3 ust. 2 pkt 10 i art. 9tb ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach jednym z zadań Gminy jest dokonanie corocznej analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi, w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych Gminy w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi.
Zagadnienia ogólne.
1. Od 01.01.2016 do 31.12.2016 r. zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach odbiór odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości z terenu Gminy Przygodzice realizowane jest przez konsorcjum dwóch firm, czyli MZO S.A. oraz firmy KOSZ. Konsorcjum zostało wybrane w trybie przetargu nieograniczonego. Umowa została zawarta do 30.06.2017 roku.
2. Przy współpracy Gminy Przygodzice oraz ZOiGO przy ulicy Staroprzygodzkiej 117 w Ostrowie Wielkopolskim zorganizowano Punkt selektywnej zbiórki odpadów komunalnych(PSZOK). Do punktu mieszkańcy mogą dostarczać odpady tj. akumulatory, meble i inne odpady wielkogabarytowe, zużyte opony, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, przeterminowane leki i termometry rtęciowe. Pojemniki na zużyte baterie znajdują się również w obiektach użyteczności publicznej tj. Urząd Gminy Przygodzice, placówki oświatowe i kulturalne na terenie gminy. Sprzęt elektryczny i elektroniczny można również dostarczać do Gminnego Punktu Zbiórki w Przygodzicach przy ulicy Szkolnej 6.
3. Odpady zielone, przez, które rozumie się odpady komunalne stanowiące części roślin pochodzących z pielęgnacji terenów zielonych, ogrodów, parków mieszkańcy kompostują we własnym zakresie lub mogą bezpłatnie dostarczać do PSZOK-a.
Ocena możliwości technicznych i organizacyjnych Gminy w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi
1. Możliwość przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania.
Na terenie Gminy Przygodzice nie ma możliwości przetwarzania odpadów komunalnych. Wszystkie odpady zmieszane zgodnie z zawartą umową były przekazywane do Składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne ul. Staroprzygodzka 121 w Ostrowie Wielkopolskim, czyli zastępczej instalacji do 30.06.2016.
Natomiast od 01.07.2016 Gmina Przygodzice jest udziałowcem Regionalnego Zakładu Zagospodarowania Odpadów (RZZO), i w związku z tym wszystkie odpady trafiają na tę instalację
2. Potrzeby inwestycyjne związane z gospodarowaniem odpadami komunalnymi.
W 2016r. nie realizowano żadnych zadań inwestycyjnych związanych z gospodarowaniem odpadami komunalnymi, gdyż PSZOK-a umieszczono w Ostrowie Wlkp i zgodnie z umową tam mieszkańcy zawożą odpady selektywne we własnym zakresie.
3. Liczba mieszkańców.
a) liczba mieszkańców zameldowanych na dzień 31.12.2016 r. – 12 512 osób,(525 czasowo)
b) systemem objęto: 10 650 osób, co stanowi około 85 % ogółu mieszkańców i w systemie na dzień 31.12.2016 łącznie z terenów zamieszkałych, mieszanych i niezamieszkałych złożonych było 3210 deklaracji,
c) obecnie nie ma możliwości podpisywania indywidualnych umów na odbiór odpadów komunalnych.
4. Ilość odpadów komunalnych wytworzonych na terenie Gminy Przygodzice.
Na terenie wiejskim (według Krajowego Planu Gospodarki Odpadami) przyjmuje się, że jeden mieszkaniec wytwarza 0,308 Mg odpadów komunalnych rocznie. Łącznie wszystkich odpadów odebranych przez konsorcjum to: 3821,67 Mg, zebranychw PSZOK to 42,23 Mg oraz łącznie 435,84 Mg odpadów budowlanych.
5. Ilość zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania odbieranych z terenu Gminy.
1) W 2016r. w ramach działania nowego systemu – konsorcjum MZO-KOSZ odebrało łącznie z terenu Gminy Przygodzice 4299,74 Mg odpadów wraz z odpadami dostarczonymi do PSZOK-a w tym:
Odpady zmieszane 20 03 01 | 3405,1 | 79,18 % |
Odpady wielogabarytowe | 101,99 | 2,37 % |
Inne odpady ulegające biodegradacji | 88,71 | 2,06 % |
Odpady elektryczne i elektroniczne | 9,61 | 0,05 % |
Odpady budowlane i rozbiórkowe | 435,84 | 10,13 % |
Papier | 23,26 | 0,81 % |
Tworzywa sztuczne | 66,95 | 1,55 % |
Metal | 3,96 | 0,03 % |
Szkło | 164,32 | 3,82 % |
Do składowania przeznaczono:
- Masa odpadów o kodzie 19 12 12 przeznaczonych do składowania powstałych po sortowaniu odpadów selektywnie odebranych i zebranych [Mg] – 6,7 Mg;
- Masa odpadów o kodzie 19 12 12 przeznaczonych do składowania powstałych po sortowaniu albo mechaniczno-biologicznym przetwarzaniu zmieszanych odpadów komunalnych [Mg] – 1 145,454 Mg.
2) Osiągnięte poziomy recyklingu.
1. Poziom ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegający biodegradacji: 114,45 % ( nie uwzględniono danych dotyczących kompostowania ze względu na brak możliwości umieszczenia danych we wzorach zgodnie z rozporządzeniem). Poziom maksymalny to 45 %, więc Gmina Przygodzice nie wypełniła obowiązku. Jest to spowodowane brakiem odpowiedniej instalacji na składowisku zastępczym w Ostrowie Wielkopolskim w pierwszej połowie 2016 roku. Po uruchomieniu RIPOK-a w lipcu 2016 roku, powinniśmy stopniowo osiągać wymagane prawem poziomy.
2. Poziom recyklingu przygotowanie do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, szkła, metali, tworzyw sztucznych: 25,05 %.(poziom minimalny to 18 %, więc Gmina osiągnęła wymagany poziom)
3. Poziom recyklingu przygotowanie do ponownego użycia innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych – 99,38 %
IV. Opłaty z tytułu gospodarowania odpadami komunalnymi w okresie od 01.01.2016 r. do 31.12.2016
Przypis na rok 2016 – 1 622 127,00 zł.
Odpis na 2016 rok – 117 916 zł.
(z tego umorzenia w 2016 i pozostałych) – 2440,00 zł.
Dopłaty z tytułu Karty Dużej Rodziny – 7685,00 zł.
Wpłaty z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi: 1 491 899.86 zł. W tym:
- wpłaty za 2016 rok 1 396 257,22 zł,
- wpłaty zaległe za lata poprzednie 85 742,87 zł.
Zaległości na dzień 31.12.2016 r. 158 806,99 zł.
Należności z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi: 1 506 651,00 zł.
V. Koszty obsługi systemu w okresie od 01.01.2016r. do 31.12.2016r.:
1. Koszty łącznie: 1 462 741,62 zł.
a) Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych oraz likwidacja dzikich wysypisk - 1 378 315,19 zł (w tym PSZOK – 19 440 oraz koszty inne 17 301).
b) Koszty administracyjne: 84 426,43 zł.
w tym:
-wynagrodzenie pracowników ( 1,5 etatu pracowników),
-szkolenia pracowników,
-programy komputerowe GOK,
-przesyłki pocztowe,
-literatura fachowa,
-prowizja płatności masowe,
-koszty eksploatacyjne ( materiały biurowe, tonery itp.),
- kampanie informacyjne(konkursy, ulotki itp.)
VI. Wyposażenie mieszkańców w pojemniki do segregacji.
W ramach systemu mieszkańcy we własnym zakresie wyposażają się w pojemniki do zbierania zmieszanych odpadów komunalnych. Worki do odpadów selektywnie zbieranych dostarcza bezpłatnie wykonawca usługi.
Wydano następująca ilość worków:
- zielone – 23 273 szt.
- żółte – 65 475 szt.
- niebieskie – 5353 szt.
VII. Nieczystości ciekłe
Przez firmy uprawnione do odbioru i transportu nieczystości ciekłych w 2016 roku odebrano i dostarczono do zlewni 10 350,0 m3nieczystości ciekłych.
Sporządził Andrzej Pichet













