Artykuł
Przygodzice, dnia 20 marca 2014r.
Zgodnie z art. 3 ust. 2 pkt 10 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach jednym z zadań Gminy jest dokonanie corocznej analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi, w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych Gminy w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi.
Zagadnienia ogólne.
1. W okresie do 30.06.2013r. odbiór odpadów komunalnych na terenie Gminy Przygodzice odbywał się na podstawie zawartych umów o świadczenie usług. Zadania realizowane były przez:
a) MZO S.A. w Ostrowie Wielkopolskim,
b) KOSZ ul. Wylotowa, 63-400 Ostrów Wlkp.,
c) Eko-Region Bełchatów, oddział w Ostrzeszowie.
2. Od 01.07.2013r. zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach odbiór odpadów komunalnych i ich zagospodarowanie od właścicieli nieruchomości z terenu Gminy Przygodzice realizowane są przez konsorcjum dwóch firm, czyli MZO S.A. oraz firmy KOSZ. Firma została wybrana w trybie przetargu nieograniczonego. Umowa została zawarta na 2,5 roku tj. od 01.07.2013r. do 31.12.2015r.
3. Przy współpracy Gminy Przygodzice oraz ZOiGO przy ulicy Staroprzygodzkiej 117 w Ostrowie Wielkopolskim zorganizowano Punkt selektywnej zbiórki odpadów komunalnych. Do punktu mieszkańcy mogą dostarczać odpady tj. akumulatory, meble i inne odpady wielkogabarytowe, zużyte opony, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, przeterminowane leki i termometry rtęciowe. Pojemniki na zużyte baterie znajdują się również w obiektach użyteczności publicznej tj. Urząd Gminy Przygodzice, placówki oświatowe i kulturalne na terenie gminy. Sprzęt elektryczny i elektroniczny można również dostarczać do Gminnego Punktu Zbiórki w Przygodzicach przy ulicy Szkolnej 6.
4. Odpady zielone, przez, które rozumie się odpady komunalne stanowiące części roślin pochodzących z pielęgnacji terenów zielonych, ogrodów, parków mieszkańcy kompostują we własnym zakresie lub mogą bezpłatnie dostarczać do PSZOK-a.
Ocena możliwości technicznych i organizacyjnych Gminy w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi
1. Możliwość przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania.
Na terenie Gminy Przygodzice nie ma możliwości przetwarzania odpadów komunalnych. Wszystkie odpady zmieszane zgodnie z zawartą umową przekazywane są do Składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne ul. Staroprzygodzka 121 w Ostrowie Wielkopolskim, czyli zastępczej instalacji do czasu powołania RIPOK-a.
2. Potrzeby inwestycyjne związane z gospodarowaniem odpadami komunalnymi.
W 2013r. nie realizowano żadnych zadań inwestycyjnych związanych z gospodarowaniem odpadami komunalnymi.
3. Liczba mieszkańców.
a) liczba mieszkańców zameldowanych na dzień 31.12.2013r. – 12 200 osób,
b) systemem objęto: 10 800 osób, co stanowi około 80 % oraz zebrano łącznie z terenów zamieszkałych jak i niezamieszkałych 3122 deklaracji,
c) w stosunku do 49 właścicieli nieruchomości zamieszkałych, (którzy nie złożyli deklaracji w wyznaczonym terminie) prowadzone były postępowanie o ustalenie wysokości opłaty.
4. Ilość odpadów komunalnych wytworzonych na terenie Gminy Przygodzice.
Do 2013r. brak było szczegółowych danych dotyczących ilości wytworzonych odpadów komunalnych na terenie Gminy. Ustalając ilość odpadów, w celu przeprowadzenia postępowania przetargowego przyjęto dane z Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami dla Województwa Wielkopolskiego. Do kalkulacji przyjęto ilość mieszkańców w liczbie 11 000 osób. Na terenie wiejskim (według Krajowego Planu Gospodarki Odpadami) przyjmuje się, że jeden mieszkaniec wytwarza 0,238 Mg odpadów komunalnych rocznie. W związku z tym na terenie Gminy planowano powstanie i odbiór około 2200 Mg odpadów komunalnych.
5. Ilość zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania odbieranych z terenu Gminy.
1) W I, II oraz w III i IV kwartale 2013r. w ramach działania nowego systemu – konsorcjum MZO-KOSZ i EKO-Region odebrało łącznie z terenu Gminy Przygodzice 2138,8 Mg odpadów komunalnych w tym:
Odpady zmieszane 20 03 01 | 1724,5 | 80,63% |
Odpady wielogabarytowe | 22,6 | 1,06% |
Inne odpady ulegające biodegradacji 20 03 02 | 25,2 | 1,18% |
Odpady elektryczne i elektroniczne | 7,1 | 0,33% |
Odpady budowlane i rozbiórkowe | 215,7 | 10,09% |
Papier | 17,4 | 0,81% |
Tworzywa sztuczne | 36 | 1,68% |
Metal | 2,3 | 0,11% |
Opakowania wielomateriałowe | 0,2 | 0,01% |
Szkło | 87,8 | 4,11% |
Wysegregowano 6,72 %: papieru, szkła, tworzyw sztucznych, itp.
2) Osiągnięte poziomy recyklingu.
1. Poziom ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegający biodegradacji: 33,99 % ( nie uwzględniono danych dotyczących kompostowania ze względu na brak możliwości umieszczenia danych we wzorach zgodnie z rozporządzeniem)(poziom maksymalny to 50 %, więc Gmina Przygodzice wypełniła obowiązek)
2. Poziom recyklingu przygotowanie do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, szkła, metali, tworzyw sztucznych: 15,10 %.(poziom minimalny to 12 %, więc Gmina osiągnęła wymagany poziom)
3. Poziom recyklingu przygotowanie do ponownego użycia innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych – 100 %
IV. Opłaty z tytułu gospodarowania odpadami komunalnymi w okresie od 01.07.2013r. do 31.12.2013r..
Przypis na rok 2013 – 561 986 zł.
Odpis na 2013 rok – 35 222 zł.
Wpłaty z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi: 440 443.37 zł.
Zaległości na dzień 31.12.2013r. 87 439.14 zł.
Nadpłaty na dzień 31.12.2013r. 664,22 zł.
Należności z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi: 473 400,00 zł.
V. Koszty obsługi systemu w okresie od 01.07.2013r. do 31.12.2013r.:
1. Koszty łącznie: 530 400 zł.
2. Kampania informacyjna: 15 000 zł.
3. Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych 473 400 zł.
4. Koszty administracyjne: 42 000 zł.
w tym:
-wynagrodzenie pracowników ( 1,5 etatu pracowników),
-szkolenia pracowników,
-programy komputerowe GOK,
-przesyłki pocztowe,
-literatura fachowa,
-prowizja płatności masowe,
-koszty eksploatacyjne ( materiały biurowe, tonery itp.).
VI. Wyposażenie mieszkańców w pojemniki do segregacji.
W ramach systemu mieszkańcy we własnym zakresie wyposażają się w pojemniki do zbierania zmieszanych odpadów komunalnych. Worki do odpadów selektywnie zbieranych dostarcza bezpłatnie wykonawca usługi.
Wydano następująca ilość worków:
- zielone – 14 494 szt.
- żółte – 29 950 szt.
- niebieskie – 2150 szt.
Sporządził Andrzej Pichet